onsdag den 21. august 2013

Syge punktummer eller ej

Er jeg ved at blive gammel? Det er lykkedes mig at skrive både ”min bare røv”, ”lort”, ”fanden” og ”pokker” og tale om ”syge punktummer” i en artikel på Kforum. Måske skyldes det at jeg læser korrektur for Jesper Ralbjerg og er blevet smittet af et rigere ordforråd? Måske skyldes det kombinationen af to af få emner der i den grad kaster adrenalin i mit blod, nemlig dels tegnsætning og dels Det Radikale Venstre. I sidstnævnte tilfælde er der tale om gammelt had/kærlighed, forstås.

Kforum bad mig skrive om De Radikales punktummer, som jeg ikke havde skænket en tanke før jeg nu blev beordret til det mindre end to døgn før deadline. Min feedback til Kforum er et af de mest nørdede indlæg nogensinde – med grammatiske betragtninger der uden tvivl vil gå over hovedet eller under radaren på flere af segmentets speedlæsere – men redaktionen har minsandten ikke villet ændre en tøddel. Hva’ba? Jeg er vist ved at blive gammel.

(Nuvel, Kforum har cirka 4 nye artikler om De Radiales kampagne, så jeg må nok nøjes med de virkeligt interesserede læsere.)

Som antydet kunne det lige så godt have været et indlæg på denne blog, men i så fald havde et så kompliceret indlæg – researchet på 4 minutter, forud-tænkt i en halv time, skrevet i et flow ud af en tangent og revideret, gennemskrevet, selvkorrekturlæst midt om natten – fået lov at ligge over en ekstra dag til faglige dobbelttjek og yderligere sluddersletning, idiosynkrasi-inddæmning og småjustering. Men sådan fungerer det ikke i mediernes malstrøm – de vil have det, og jeg må slippe det. Og hvis jeg selv vil ændre en tøddel, må jeg håbe at nogen tager telefonen.

Lad mig alligevel vove at flytte kommmakommunikationsfesten over på Kforum ved at invitere dig til at læse ”Vi sætter. Også punktummer.”.

1 kommentar:

  1. Tak for et meget lærerigt indlæg. Du skriver, så man virkeligt lytter og forstår!

    Personligt har jeg i e-mail og på min blog benyttet mig af tøvebrikker, men i mit skriftlige sprogbrug kunne jeg sjovt nok aldrig finde på at anvende dem. I min verden tilhører det nettet.

    Men med din lille verbale lussing... fik du mig til at slå øjnene op, hvorfor det nu skal det være slut med prikkelegene.

    Bedste hilsener

    Per

    SvarSlet