tirsdag den 8. december 2009

Kuglegraver

Af Peter Pjevs

Jeg tænker meget over hvad ordene betyder. Og det skal man være varsom med. For jeg ved jo nemlig godt at vanvittig ikke har noget med vand at gøre. Der var ellers sådan en historie om at der var en mand der var vittig, og så faldt han i vandet og blev vandvittig, men det ved jeg jo godt ikke er sådan. Og det var også da jeg var lille.

Men det er meget godt at tænke over ordene, for man kan opdage sandheden. Så i dag vil jeg fortælle jer alle hvorfor det hedder kuglegrave, for det kan jo nemlig godt være svært at forstå. Men det er faktisk meget let:

Her viser jeg en graveko med rendegraver på bagpå:

På sådan en graveko kan man jo nemlig også pådutte en kugle:

Og den bruger man når man skal sige bang til noget så det vælter. Derfra har vi så ordet kuglegrave. Det er jo så ikke rigtig noget med at grave, men det kommer altså fra at den sidder på en graveko.

Kuglen kan også sidde på en større kran. Her viser jeg det på en blå illusion:

Og så er der også et steriliseret foto af selve kuglegravningen:

Nu er der 16 dage til jul.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar